Ada berapa hari raya yang disyariatkan di dalam Islam?
Ada dua sahaja iaitu
hari raya fitrah (عيد الفطر) pada 1
Syawal dan hari raya korban (يومَ الأضحْى)
pada 10 Dzul-Hijjah. Dalilnya ialah hadis dari Anas r.a. yang menceritakan; tatkala
Nabi s.a.w. tiba di Madinah (selepas hijrahnya), penduduk Madinah mempunyai dua
hari kebesaran di mana mereka menyambutnya dengan mengadakan
permainan-permainan. Lalu baginda bertanya mereka; “Hari apakah yang
kamu sambut ini?”. Mereka menjawab; “Dua hari yang kami biasa
menyambutnya (dengan mengadakan permainan) pada masa jahiliyah”. Maka Nabi
s.a.w. bersabda kepada mereka;
قَدْ أَبْدلَكمُ الله بِهِمَا خَيْراً
منهما: يومَ الأضحْى ويوْمَ الْفِطْر
“Sesungguhnya Allah telah menggantikan untuk kamu dua hari
yang lebih baik dari dua hari (yang kamu sambut) itu iaitu; hari raya korban
dan hari raya fitrah”.
(Riwayat Imam Abu Daud dan an-Nasai dengan sanad yang soheh)
Kenapa hari raya dinamakan ‘Id
(العيد)
dalam bahasa Arab?
Al-‘Id (العِيْد) adalah pecahan dari kalimah al-‘aud (العَوْد)
yang bermaksud kembali. Dinamakan hari
raya dengan nama demikian kerana ia kembali (yakni berulang-ulang) pada setiap
tahun atau kerana kegembiraan akan datang kembali
dengan munculnya hari raya pada setiap tahun.
Apa yang sunat dilakukan pada malam hari raya?
Disunatkan menghidupkan malam dua
hari raya (yakni hari raya fitrah dan hari raya korban) dengan
ibadah sama ada mengerjakan solat-solat sunat, membaca al-Quran, berzikir dan
sebagainya. Ini kerana terdapat hadis di mana Nabi s.a.w. bersabda;
مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ
الْفِطْرِ وَلَيْلَةَ الأَضْحَى لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوْتُ الْقُلُوْبُ
“Sesiapa menghidupkan malam hari raya fitrah dan malam hari raya
korban, nescaya tidak akan mati hatinya pada hari mati hati-hati”. (Riwayat Imam at-Thabrani dari
‘Ubadah r.a.)
Yang dimaksudkan mati hati ialah terbelenggu hati dengan
dunia. Ada yang berpendapat maksudnya ialah menjadi kafir. Dan ada juga yang memberi
erti; ketakutan hari kiamat.
Selain itu, digalakkan juga memperbanyakkan doa pada malam hari raya kerana doa pada malam
tersebut adalah mustajab. Imam Syafi’ie
berkata di dalam kitabnya al-Umm; “Telah sampai kepada kami bahawa
dikatakan; ‘Sesungguhnya terdapat lima malam dimustajabkan doa iaitu; pada
malam jumaat, malam hari raya korban, malam hari raya fitrah, malam pertama
bulan Rejab dan malam nisfu Sya’ban”.
(Mughni al-Muhtaj, jil. 1, hlm. 426, al-Majmu’, 5/47).
Adakah harus berpuasa pada hari raya?
Diharamkan berpuasa pada hari raya sama ada hari raya fitrah atau hari
raya korban. Ini kerana hari raya adalah hari menikmati makanan dan minuman.
Terdapat hadis dari Abu Hurairah r.a. yang menceritakan;
أَنَّ رَسُولَ اللهِ -صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ-:
نَهَىَ عَنْ صِيَامِ يَوْمَيْنِ: يَوْمِ الأَضْحَىَ وَيَوْمِ الْفِطْرِ
“Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. menegah dari berpuasa pada
dua hari; hari raya korban dan hari raya fitrah”
(Riwayat Imam Muslim).
Apakah amalan-amalan yang sunat dilakukan pada hari raya?
1. Menyambut hari raya dengan laungan takbir dan
memuji Allah
Pada hari raya kita digalakkan bersungguh-sungguh membesarkan
Allah dengan melaungkan takbir, tahlil, tahmid dan
tasbih. Sabda Nabi s.a.w.;
زَيِّنُوْا الْعَيْدَيْنِ بِالتَّهْلِيْلِ
وَالتَّكْبِيْرِ وَالتَّحْمِيْدِ وَالتَّقْدِيْسِ
“Kamu hiasilah dua hari raya dengan tahlil, takbir, tahmid
dan taqdis” (Riwayat Abu Na’im dari
Anas r.a.)
Ini menjadi petanda kepada kita bahawa hari raya di dalam
Islam adalah hari untuk mengagungkan Tuhan dan menzahirkan syiar agama, bukan
hari untuk berseronok dan bersuka-ria semata-mata.
Takbir pada hari raya ada dua jenis;
a) Takbir Mursal atau Muthlaq (المرسل
أو المطلق) iaitu takbir yang tidak terikat dengan sesuatu
keadaan di mana ia dilaungkan dengan suara yang kuat di jalan-jalan raya, di
masjid-masjid, di pasar-pasar, di rumah dan sebagainya di waktu siang atau
malam.
b) Takbir Muqayyad (المقيد) iaitu yang dilaungkan
selepas menunaikan solat sahaja.
Kedua-dua jenis takbir ini akan dihuraikan di hujung artikel
ini di bawah tajuk khusus.
2. Mandi sunat
Disunatkan mandi hari raya sekalipun tidak berhasrat untuk
menghadiri majlis solat hari raya kerana hari raya adalah yaum az-zinah iaitu hari perhiasan. Sunat mandi ini adalah berdasarkan
amalan sahabat di mana Imam Malik meriwayatkan dari Nafi’ yang menceritakan;
أَنَّّ ابْنَ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ
عَنْهُ كَاْنَ يَغْتَسِلُ يَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ يَغْدُوَ
“Sesungguhnya Ibnu Umar r.a. mandi pada hari raya fitrah
sebelum keluar pada pagi hari raya”.
(Riwayat Imam Malik dalam al-Muwatta’. Menurut Imam Nawawi;
atsar ini adalah soheh)
Begitu juga dikiaskan kepada mandi hari jumaat. Selain dari
mandi disunatkan juga menggunting atau mencukur rambut, memotong kuku dan menghilang bau-bau di badan dan pakaian kerana hari tersebut adalah hari raya,
maka disunatkan perkara-perkara tersebut dengan dikiaskan kepada hari jumaat.
Menurut Imam Ibnu Rusyd; sunat mandi hari raya adalah ijma’ ulamak. (Lihat;
Bidayatul-Mujtahid, jil. 1, hlm. 283).
Bilakah masanya untuk mandi?
Masuknya waktu disunatkan mandi ialah apabila tiba tengah
malam. Berkata Imam al-Muzani; “Aku menyukai agar mandi hari raya itu
dilakukan selepas terbit fajar” (al-Majmu’, 5/10).
3. Berwangi-wangian dan dan memakai pakaian baru.
Berdalilkan hadis dari Hasan bin Ali r.a. –cucu Rasulullah-
yang menceritakan; “Rasulullah s.a.w. memerintahkan kami pada dua hari raya
supaya memakai pakaian sehabis elok yang kami perolehi, berwangi dengan wangian
paling harum yang kami perolehi dan supaya kami menyembelih korban dengan
binatang paling gemuk yang kami miliki”.
(Riwayat Imam al-Hakim dan at-Thabrani).
Berkata Imam Ibnul-Qayyim; “Nabi s.a.w. memakai untuk dua
hari raya pakaian baginda yang paling cantik. Baginda mempunyai jubah khusus
yang dipakai baginda untuk dua hari raya dan juga hari jumaat”.
Adakah berwangian dan berbaju baru itu hanya disunatkan untuk
orang yang ingin keluar mengerjakan solat hari raya sahaja?
Tidak. Ia disunatkan kepada semua
orang termasuk yang tinggal di rumah kerana hari raya adalah hari perhiasan
(يوم الزينة).
Bagi yang memiliki hanya satu pakaian, ia disunatkan membasuh pakaian itu untuk
hari raya sebagaimana juga hari jumaat.
4. Beramai-ramai menghadiri tempat solat hari raya
Disunatkan pada hari raya umat Islam keluar beramai-ramai ke tempat
solat hari raya termasuk kaum wanita (sama ada tua atau muda, yang berkahwin
atau belum berkahwin, yang suci atau dalam haid) untuk sama-sama bertakbir,
mendengar khutbah dan berdoa. Ummu ‘Athiyyah r.a. menceritakan;
“Kami (para wanita di zaman Nabi s.a.w.)
diperintahkan supaya keluar pada hari raya (ke tempat solat) sehingga kami
mengeluarkan anak gadis dari tabir/tirainya (*yakni kami mengeluarkan anak
gadis kami dari biliknya untuk membawa mereka bersama-sama ke tempat solat),
dan sehingga perempuan-perempuan yang kedatangan haid juga turut sama keluar di
mana mereka duduk di belakang orang ramai; bertakbir bersama dengan takbir
mereka dan berdoa bersama dengan doa-doa mereka serta mengharapkan keberkatan
hari tersebut dan kesuciannya” (Riwayat Imam Bukhari).
Di mana ditempatkan wanita yang dalam haid?
Wanita yang kedatangan haid, mereka hendaklah ditempatkan di
bahagian belakang orang ramai dan dipisahkan dari tempat sembahyang atau
masjid. Menurut Imam Nawawi; kedudukan mereka hanya setakat pintu masjid
sahaja. Sabda Rasulullah s.a.w.; “Adapun wanita-wanita yang haid, maka
mereka hanya turut sama menghadiri perhimpunan kaum muslimin dan doa mereka dan
mereka duduk terpisah dari tempat sembahyang orang ramai”.
(Riwayat Imam Bukhari dari Ummu ‘Athiyyah r.a.)
Dalam riwayat yang lain; “Dan wanita-wanita haid hendaklah
berada di belakang orang ramai di mana mereka bertakbir bersama mereka” (Riwayat Imam Muslim dan Abu Daud dari Ummu ‘Athiyyah r.a.).
Adakah harus wanita keluar dengan bersolek?
Tidak harus kaum wanita keluar dengan
bersolek, bertabarruj dan berwangian. Sabda Rasulullah s.a.w.; “Janganlah
kamu menegah hamba-hamba Allah yang perempuan (yakni kaum muslimat) dari
mendatangi rumah-rumah Allah. Namun hendaklah mereka keluar dalam keadaan tidak
berwangian”. (Riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud)
Adakah harus keluar jika dikhuatiri mendatangkan fitnah?
Bagaimana dengan wanita yang dalam eddah kematian suami?
Tidak harus mereka keluar jika dikhuatiri boleh mendatangkan fitnah.
Begitu juga, tidak harus keluar wanita yang masih berada dalam iddah kematian
suaminya.
Adakah kanak-kanak juga sunat dibawa bersama?
Ya, sunat membawa
bersama kanak-kanak yang telah mumayyiz.
5. Keluar awal ke tempat solat (kecuali imam)
Disunatkan hadir ke masjid atau tempat solat awal pagi selepas subuh
kecuali imam di mana ia disunatkan hadir pada waktu solat hari raya hendak
dilaksanakan.
Imam disunatkan hadir lebih awal –untuk memimpin solat- pada
hari raya korban supaya solat dapat dilakukan lebih awal dan dengan itu dapat
memanjangkan waktu untuk melaksanakan ibadah korban (kerana binatang korban
sunat disembelih selepas imama selesai dari solat hari raya). Adapun pada hari
raya fitrah, imam disunatkan melewatkan sedikit hadir untuk memimpin solat bagi
memberi lebih masa kepada kaum muslimin untuk membayar zakat fitrah (kerana
zakat fitrah afdhal dikeluarkan sebelum solat hari raya).
6. Menikmati juadah sebelum keluar (khusus bagi
hari raya fitrah)
Disunatkan pada
hari raya fitrah menikmati sedikit makanan sebelum keluar ke masjid atau tanah
lapang bagi menunaikan solat. Sebaik-baiknya memakan buah tamar dan dengan
bilangan yang ganjil. Adapun pada hari raya korban disunatkan menahan diri dari
makan sehinggalah pulang dari menunaikan solat hari raya.
Diriwayatkan dari Ibnu Buraidah dari bapanya r.a. (seorang
sahabat) yang menceritakan; “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. tidak keluar
pada hari raya fitrah melainkan setelah baginda makan dan baginda tidak makan
pada hari raya korban melainkan setelah beliau pulang”. (Riwayat Imam Ibnu
Majah dan at-Tirmizi. Hadis ini adalah hasan menurut Imam Nawawi)
Anas r.a. juga menceritakan; “Adalah Rasulullah s.a.w.
tidak keluar pada pagi hari raya fitrah melainkan setelah baginda makan
beberapa biji tamar. Baginda makan tamar-tamar itu dengan bilangan yang ganjil”.
(Riwayat Imam Bukhari)
7. Keluar berjalan kaki dan melalui jalan berbeza
ketika pulang
Disunatkan pergi ke tempat solat atau ke masjid dengan
berjalan kaki dalam keadaan tenang. Apabila pulang, disunatkan melalui jalan
yang lain dari jalan yang dilalui ketika pergi tadi. Ibnu ‘Umar r.a.
menceritakan; “Rasulullah s.a.w. keluar untuk menunaikan solat hari raya
dengan berjalan kaki dan pulang dengan berjalan kaki”. (Riwayat Imam Ibnu Majah)
Imam Bukhari meriwayatkan dari Jabir r.a.; “Adalah Nabi
s.a.w. pada hari raya baginda melalui jalan yang berbeza (yakni ketika pergi
melalui satu jalan dan ketika pulang melalui jalan yang lain)”. Dari Ibnu
‘Umar r.a.; “Sesungguhnya Rasulullah pada hari raya melalui satu jalan
(ketika keluar menunaikan solat hari raya), kemudian baginda pulang dengan
melalui jalan yang lain”. (Riwayat
Imam Abu Daud dan al-Hakim)
Antara hikmahnya menurut ulamak ialah; supaya kedua-dua jalan
serta penduduk sekitarnya dari kalangan manusia dan jin menjadi saksi kepada
baginda dan juga untuk menzahirkan syiar Islam.
8. Segera mengeluarkan zakat fitrah sebelum solat
hari raya.
Disunatkan bersegera mengeluarkan zakat fitrah sebelum solat
hari raya dikerjakan. Ibnu Umar r.a. menceritakan; “Sesungguhnya Rasulullah
s.a.w. menyuruh agar dikeluarkan zakat fitrah sebelum keluar pada pagi hari
raya untuk mengerjakan solat”. (Riwayat
Imam at-Tirmizi)
Mengeluarkan zakat fitrah selepas selesai solat hukumnya
adalah makruh di sisi imam mazhab empat. Malah ada pandangan menyatakan; haram.
9. Menyembelih korban (bagi hari raya korban)
Digalakkan menyembelih korban pada hari raya korban dengan
seekor kambing atau sebagainya bagi orang-orang yang mampu.
Barra’ bin ‘Azib r.a. menceritakan; “Rasulullah s.a.w. telah
berkhutbah kepada kami pada hari raya korban di mana baginda bersabda; “Sesungguhnya
perkara pertama untuk kita memulakan hari kita ini ialah dengan kita menunaikan
solat (yakni solat hari raya), kemudian kita pulang dan berikutnya kita
menyembelih korban….”. (Riwayat
Imam Bukhari dan Muslim)
10. Mengucapkan tahniah, menzahirkan
kegembiraan dan bersalam-salaman
Digalakkan pada hari raya mengucapkan tahniah sempena
kedatangan hari raya, melahirkan rasa gembira dan seronok dan bersalam-salaman
sesama kaum muslimin. Mengucapkan tahniah bersempena kedatangan hari raya
adalah amalan para sahabat, oleh itu ia disyari’atkan. Al-Hafidz ibnu Hajar
berkata; kami meriwayatkan dengan sanad yang baik (hasan) dari Jubair bin
Nufair yang menceritakan; “Adalah para sahabat Rasulullah s.a.w. apabila
saling bertemu pada hari raya, maka berkata sebahagian mereka kepada sebahagian
yang lain; ‘Semoga Allah menerima dari kami dan dari kamu”. (Fathul-Bari ‘ala Soheh al-Bukhari)
Adapun galakan bersalam-salaman adalah berdasarkan hadis
Rasulullah s.a.w. yang bersabda; “Tidak ada dua orang muslim yang berjumpa,
lalu mereka berdua saling berjabat tangan melainkan akan diampunkan bagi
kedua-dua mereka sebelum mereka berpisah lagi”. (Riwayat Imam Abu Daud dari
Anas r.a. dengan sanad yang soheh menurut Imam Nawawi)
Mengenai galakan menzahirkan kegembiraan, terdapat hadis
Rasulullah s.a.w. yang menyebutkan; “Senyumanmu di hadapan wajah saudara
kamu adalah sedekah bagimu”. (Riwayat
Imam at-Tirmizi dari Abu Zarr r.a.)
Adakah harus mengerjakan solat sunat sebelum dan selepas
menunaikan solat hari raya?
1. Bagi imam, dimakruhkan
melakukan sebarang solat sunat sebelum dan selepas mengerjakan solat hari raya
kerana berlawanan dengan sunnah Nabi s.a.w.. Ibnu ‘Abbas r.a. menceritakan; “Sesungguhnya
Rasulullah s.a.w. keluar pada hari raya korban dan hari raya fitrah, lalu
baginda menunaikan solat sunat hari raya dua rakaat. Baginda tidak mengerjakan
sebarang solat sebelumnya dan begitu juga selepasnya”. (Riwayat Imam
Bukhari dan Muslim)
Malah apabila ia sampai di masjid tidak perlu ia menunaikan
solat tahiyyatal-masjid, akan tetapi terus memimpin solat hari raya. Solat
tahiyyatal-masjid dengan sendirinya terhasil bersama solat hari raya itu.
2. Adapun selain dari imam, tidaklah
dimakruhkan mengerjakan solat sunat
sebelum atau selepas solat hari raya. Ini kerana waktu tersebut
bukanlah waktu yang ditegah mengerjakan solat. Selain itu, terdapat riwayat
dari Abu Barzah yang menceritakan bahawa Anas r.a., al-Hasan r.a. dan Jabir bin
Zaid r.a. mengerjakan solat pada hari raya sebelum keluarnya imam.
Adakah harus bergembira pada hari raya?
Harus, malah disunatkan, akan tetapi hendaklah
tidak membabitkan perkara-perkara yang haram. Di dalam hadis Anas r.a. tadi diceritakan; tatkala
Nabi s.a.w. tiba di Madinah (selepas hijrahnya), penduduk Madinah mempunyai dua
hari kebesaran di mana mereka menyambutnya dengan mengadakan
permainan-permainan. Lalu baginda bertanya mereka; “Hari apakah yang kamu
sambut ini?”. Mereka menjawab; “Dua hari yang kami biasa menyambutnya
(dengan mengadakan permainan) pada masa jahiliyah”. Maka Nabi s.a.w.
bersabda kepada mereka; “Sesungguhnya Allah telah menggantikan untuk kamu
dua hari yang lebih baik dari dua hari (yang kamu sambut) itu iaitu; hari raya
korban dan hari raya fitrah”. (Riwayat Imam Abu Daud dan an-Nasai dengan
sanad yang soheh).
Di kitab Subulus-Salam, Imam As-Son’ani menyimpulkan
berdasarkan hadis di atas; hadis ini menjadi dalil bahawa menzahirkan kegembiraan-kegembiraan ketika hari raya adalah
disunatkan dan ia antara syari’at Allah kepada hamba-Nya. Ini kerana
yang digantikan hanyalah hari raya. Adapun adat sambutan yang dilakukan oleh
mereka iaitu mengadakan permainan-permainan (untuk menzahirkan keseronokan dan
kegembiraan) tidak disentuh oleh Rasulullah s.a.w.. Ini menunjukkan ia adalah
harus pada hari raya. Namun hendaklah dipastikan tidak ada unsur yang dilarang
oleh Syarak dan tidak memalingkan dari ketaatan. (Subulus-Salam, jil. 1, bab. Solatul-Idaian).
Adakah harus mendengar nyanian dan berhibur pada hari raya?
Ya, harus dengan syarat nyanyian dan hiburan yang
bersih dari maksiat dan munkar. Syeikh Ali as-Shobuni berkata; “Oleh kerana har-hari raya
adalah hari keseronokan dan kegembiraan bagi kanak-kanak dan orang dewasa,
lelaki dan juga wanita, maka Syarak telah mengharuskan hiburan yang bersih dan
permainan yang tidak ada sebarang unsur maksiat padanya, bertujuan untuk
menimbulkan kegembiraan dalam hati sekelian manusia, supaya mereka merasai
kebesaran hari raya dan keindahannya”.
Saidatina Aisyah r.a. menceritakan; “Abu Bakar masuk
kepadaku sedang bersamaku dua orang budak perempuan Ansar yang sedang menyanyi
dengan syair/ungkapan yang saling diucapkan (antara dua puak) Ansar (yakni ‘Aus
dan Khazraj) dalam peperangan Bu’ats. Aisyah menerangkan; mereka berdua
bukanlah penyanyi. (Melihat hal tersebut), Abu Bakar lantas berkata; “Apakah
serunai-serunai syaitan di rumah Rasulullah?”. Hari itu adalah hari raya.
Maka Rasulullah s.a.w. berkata; “Wahai Abu Bakar, sesungguhnya bagi setiap
kaum ada hari rayanya dan ini adalah hari raya kita”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Takbir pada hari raya
Apakah dalil disunatkan bertakbir pada hari raya?
Diantara dalilnya ialah riwayat dari Ummu ‘Athiyyah
r.a. yang menceritakan; “Kami (para wanita) diperintahkan supaya keluar pada
hari raya (ke tempat solat) sehingga kami mengeluarkan anak gadis dari
tabir/tirainya (*yakni kami mengeluarkan anak gadis kami dari biliknya untuk
membawa mereka bersama-sama ke tempat solat), dan sehingga perempuan-perempuan
yang kedatangan haid juga turut sama keluar di mana mereka duduk di belakang
orang ramai; bertakbir bersama dengan takbir mereka dan berdoa bersama bersama
dengan doa-doa mereka serta mengharapkan keberkatan hari tersebut dan
kesuciannya”. (Riwayat Imam
Bukhari)
Siapakah yang disunatkan bertakbir?
Disunatkan bertakbir pada hari raya bagi lelaki dan
perempuan, kanak-kanak (yang mumayyiz) dan orang dewasa, orang dalam negeri
atau sedang bermusafir. Termasuklah wanita-wanita yang haid atau lelaki-lelaki
yang berjunub. (al-Majmu’, 5/42).
Ketika bertakbir, adakah disunatkan meninggikan suara?
Ketika mengucapkan takbir disunatkan dengan suara yang tinggi
untuk menzahirkan syi’ar agama. Diriwayatkan dari Nafi’ yang menceritakan;
كان ابن عمر يكبر يوم العيد في الأضحى
والفطر ويكبر ويرفع صوته
“Adalah Ibnu Umar r.a. bertakbir pada hari raya korban dan
juga hari raya fitrah; ia bertakbir dan meninggikan suaranya”. (Riwayat
Imam ad-Daruqutni dan al-Baihaqi)
Namun dikecualikan kaum wanita; mereka hendaklah bertakbir
dengan suara perlahan. Dalam kitab Kifayatul-Akhyar, pengarangnya menjelaskan;
“Disunatkan mengangkat suara dengan takbir bagi para lelaki sahaja, tidak bagi
perempuan”. (Lihat halaman 151)
TAKBIR PADA HARI RAYA ADA DUA JENIS;
1. Takbir Mursal atau Muthlaq
(المرسل أو المطلق) iaitu takbir yang tidak terikat dengan sesuatu keadaan di mana
ia dilaungkan dengan suara yang kuat di jalan-jalan raya, di masjid-masjid, di
pasar-pasar, di rumah dan sebagainya di waktu siang atau malam.
2. Takbir Muqayyad
(المقيد)
iaitu yang dilaungkan selepas menunaikan solat sahaja (sama ada solat fardhu,
jenazah atau solat-solat sunat).
Bilakah bermulanya takbir mursal dan bila pula
berakhir?
Takbir mursal atau muthlaq bermula sebaik sahaja terbenam
matahari pada malam hari raya (sama ada hari raya fitrah atau hari raya
korban), dan ia berterusan hinggalah apabila imam mula mengangkat takbir bagi
menunaikan solat hari raya. Firman Allah;
وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا
اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ…
“…dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan
Ramadan), dan supaya kamu bertakbir membesarkan Allah kerana mendapat petunjuk-Nya,
dan supaya kamu bersyukur”. (Surah al-Baqarah: 185)
Berkata para ulamak; ayat di atas menjadi dalil disunatkan
melaungkan takbir pada hari raya fitrah dan dikiaskan kepadanya hari raya
korban.
Bilakah bermulanya takbir muqayyad dan bila
berakhir?
a) Bagi hari raya korban,
takbir muqayyad bermula bermula dari solat subuh
hari ‘Arafah (iaitu tanggal 9 Dzulhijjah) hinggalah selepas solat asar pada hari Tasyrik terakhir (yakni
hari raya ke empat).
Diriwayatkan dari ‘Ali dan ‘Ammar r.a. yang menceritakan; “Sesungguhnya
Nabi s.a.w. bertakbir bermula dari hari ‘Arafah (selepas) solat subuh dan
memutuskannya (yakni berhenti bertakbir) selepas solat asar hari terakhir
Tasyriq”. (Riwayat Imam al-Hakim.
Menurut Imam al-Hakim; hadis ini sanadnya soheh)
b) Bagi hari raya fitrah,
bermula dari solat maghrib pada malam hari raya
dan berakhir selepas solat subuh pada pagi hari raya.
Adakah takbir hari raya dilaungkan selepas zikir
solat atau sebelumnya?
Melaungkan takbir didahulukan dari membaca zikir-zikir
selepas sembahyang bagi takbir muqayyad. Adapun takbir mursal, membaca
zikir-zikir selepas solat didahulukan dari melaungkannya. (Lihat; al-Kifayah Li Zawil-‘Inayah, hlm. 85)
Apakah lafaz takbir yang sunat
dilaungkan?
Ada dua pandangan ulamak;
1. Pandangan pertama (Imam Ahmad); Lafaznya
ialah;
الله أكبر، الله أكبر، لا إله إلا الله،
والله أكبر، الله أكبر،
ولله الحمد
Iaitu lafaz takbir (الله أكبر) hanya disebut dua kali sahaja. Lafaz ini
berdalilkan riwayat dari Ibnu ‘Umar r.a. dan Ibnu Mas’ud r.a.. Imam Ibnu Abi
Syaibah meriwayatkan dari Abi al-Aswad yang menceritakan; “Adalah Abdullah
bin Mas’ud r.a. bertakbir bermula dari solat subuh hari ‘Arafah hingga ke solat
Asar hari an-Nahr (yakni hari raya korban) dengan melafazkan
الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله والله أكبر الله أكبر ولله الحمد
(Menurut Syeikh Syu’aib al-Arnaudh dan Syeikh ‘Abdul-Qadier
al-Arnaudh; para perawi hadis ini adalah tsiqah. Lihat; Zadul-Ma’ad, jil. 1,
hlm. 449, fasl Hadyihi s.a.w. fil-‘Idain).
2. Pandangan kedua
(mazhab Syafi’ie); lafaznya ialah;
الله أكبر الله
أكبر الله أكبر،
لا إله إلا الله، الله
أكبر،
الله أكبر، ولله الحمد
“Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar.
Tidak ada Tuhan melainkan Allah. Allah Maha Besar. Allah Maha Besar. Milik
Allah lah segala puji-pujian”.
Iaitu lafaz takbir (الله أكبر) disebut tiga kali. Mengucapkan takbir
tiga-tiga kali menurut Imam Abi Ishaq as-Syirazi adalah berdalilkan riwayat
dari Ibnu Abbas r.a. (al-Muhazzab, bab at-Takbir). Berkata Imam Ibnu Hajar; “Sesungguhnya
Ibnu ‘Abbas dan Jabir bertakbir tiga-tiga kali sebagaimana yang diriwayatkan
oleh Imam ad-Daruqutni dengan sanad yang dhaif. Dan telah berkata Imam Ibnu
‘Abdil-Barr; “Terdapat riwayat yang sahih dari Umar, Ali dan Ibnu Mas’ud bahawa
mereka melaungkan takbir tiga-tiga kali iaitu (الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر). (Lihat; tahqiq/ulasan Dr. Mahmud Matraji terhadap kitab
al-Majmu’, bab at-Takbir, 5/36. Lihat juga; Nailul-Authar, 3/315).
Imam as-Syafi’ie dalam kitabnya al-Umm menyukai agar ditambah
kepada takbir di atas selepas tiga kali mengucapkannya;
اللّه أكْبَرُ
كَبيراً،والحَمْدُ لِلَّهِ كَثيراً، وَسُبْحانَ اللَّهِ بُكْرَةً وأصِيلاً، لا إِلهَ
إِلاَّ اللَّهُ، وَلا نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدينَ وَلَوْ
كَرِهَ الكافِرُون، لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ، صَدَقَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ
عَبْدَهُ، وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ، لا إِلهَ إِلاَّ اللّه واللَّهُ أكْبَرُ
“Allah maha besar dengan sebesar-besarnya. Segala
puji-pijian milik Allah dengan sebanyak-banyaknya. Maha suci Allah di waktu
pagi dan petang. Tidak ada Tuhan melainkan Allah. Kami tidak menyembah
melainkanNya sahaja dalam keadaan kami mengikhlaskan agama untukNya, sekalipun
orang-orang kafir membenci. Tidak ada Tuhan melainkan Allah satu-satunya. Dia
telah mengotakan janjiNya dan telah menolong hambaNya serta mengalahkan
tentera-tentera bersekutu (dengan kekuasaanNya) semata-mata. Tidak ada Tuhan
melainkan Allah. Allah maha besar”.
Tambahan ini menurut Imam Abu Ishaq as-Syirazi dalam
al-Muhazzab, di ambil dari zikir Nabi s.a.w. ketika Sa’i di atas bukit Safa.
(al-Majmu’, 5/36).
Wallahu a’lam.
SUMBER : Facebook Ceciter Ilmu
Tiada ulasan:
Catat Ulasan