Ahad, 4 September 2011

Kota Bawah Tanah Di Mesir


Kota Bawah Tanah Mesir – Para arkeologi yang menggunakan pencitraan radar telah menemui bandar di bawah tanah Mesir yang diperkirakan berusia 3,500 tahun
.Seperti yang diungkapkan oleh Irene Mueller, kepala arkeolog asal Australia menyatakan bahawa bandar bawah tanah Mesir tersebut merupakan peninggalan kerajaan Hyksos yang berkuasa pada 1664-1569 SM.

Foto Pencitraan Radar Kota Bawah Tanah Mesir
Setakat ini pasukan arkeolog yang berasal dari Australia itu telah berjaya mendapatkan foto sketsa bandar bawah tanah Mesir. Sementara para arkelog yang tergabung dalam pasukan tersebut mendedahkan bahawa tujuan utama dari projek itu adalah untuk mengetahui sampai sejauh mana bandar bawah tanah berujung.
Dari pencitraan radar menunjukkan sketsa bandar bawah tanah Mesir dengan sketsa kasar dengan sejumlah ruas jalan, rumah, dan juga kuil. Sementara kota bawah tanah Mesir yang dianggap sebagai peradaban yang hilang tersebut berada di bawah bandar moden Tel al-Dabaa.
Kerana sangat sukart untuk melakukan penggalian disebabkan kawasan muara sungai Mesir ketika ini telah dipadati ratusan ribu penduduk, maka seorang arkeologi bernama Zahi Hawass mengimbau agar teknik non-invasif merupakan salah satu cara terbaik untuk dapat menguak tabir bandar bahawa tanah Mesir itu.
http://dunia-panas.blogspot.com/2010/07/kota-bawah-tanah-di-mesir.html
SUMBER

Tiada ulasan:

Catat Ulasan